Barn testar den interaktiva stationen Arbetsintervju i utställningen Pengar!
  2. Höstlov: Bli en skattletare

Höstlov: Bli en skattletare

Drömmer du om att hitta en skatt? Under höstlovet berättar vi om spännande skatter som hittats på en grusväg, i ett gammalt hus och på havets botten. Du kan också göra din egen skattkista i verkstaden. Gratis för barn. Vuxna betalar entréavgift till museet.
Måndag 28 oktober – söndag 3 november

Gör din egen skattkista

Klockan 12.30 – 13.15

I verkstan kan du låta fantasin flöda och göra din egen skattkista att ta med dig hem. Den kan bli den perfekta förvaringen för skatter du hittar eller kanske för veckopengen? Skattkistorna gör vi av kartong och dekorerar sedan med papper, pennor och annat pysselmaterial.

Foto på två barn i Ekonomiska museets barnverkstad
Foto: Jens Mohr, Ekonomiska museet/SHM.

Visning bland spännande skattfynd

Klockan 14.15 – 14.45

Drömmer du om att hitta en skatt? Följ med vår pedagog runt i museet och hör berättelser om spännande skattfynd som finns att se i utställningen PENGAR! En skatt hittades på en grusväg, en i ett gammalt hus och en på havets botten. Vem vet, kanske du själv kommer att hitta en skatt en dag… Du får också prova om du kan lyfta världens största mynt.

Flicka försöker lyfta den tunga replikan av ett kopparmynt i utställningen Pengar!

Biljetter

Ingår i entréavgiften till museet. Fri entré för barn. Begränsat antal platser. Hämta din biljett till respektive aktivitet vid informationsdisken samma dag. Både barn och vuxna behöver biljett. Max en vuxen per barn.

Rekommenderas från 5 år i vuxens sällskap.

Skattjakt på egen hand

Utforska pengarnas spännande värld med vårt barnspår. Skatter finns inte bara i sagorna. De finns också i verkligheten. Om du klarar barnspåret får du en liten överraskning.

Ekonomiska museet_Pengar_skattjakt_aktivitet_barnfamilj_960x1080

Bokerbjudande under höstlov

Museibutiken har 20% rabatt på den nya barnboken "Vadå, pengar?" av Lina Jakobsson och Anna-Paulina Räisänen. Boken handlar om två barn som vill på cirkus. Det är bara ett problem, det kostar pengar. Men vad är egentligen pengar och hur ska man få tag på dem? En klok bok om hur man kan tänka kring pengar, om deras värde och om hur vi alla behöver hjälpas åt för ekonomisk hållbarhet. Erbjudandet gäller 22 oktober – 3 november 2024.

Boken Vadå pengar
Foto: Johanna Torell, Ekonomiska museet/SHM.

Höstlov på Historiska museet

Fler skatter hittar du i Guldrummet på Historiska museet som finns i samma hus. Entrébiljetten gäller till båda museerna. Under höstlovet kan du följa med på pannlampsvisning i ett mörkt Guldrum.

Bild på ung och vuxen besökare som tittar på ekonomiska museets utställning.
Foto: Ola Myrin, Ekonomiska museet/SHM.