2. Skola
  3. På egen hand med klass eller fritidsgrupp

På egen hand med klass eller fritidsgrupp

Välkommen att besöka museet med din klass på egen hand, eller boka ett skolprogram.

Vanliga frågor vid skolbesök på egen hand

När kan vi komma?

Vi tar emot grupper på egen hand de dagar museet har öppet. Föranmäl din grupp på bokning@ekonomiskamuseet.se

Kostnadsfritt besök

Ett besök där du som lärare själv leder din klass är kostnadsfritt både för lärare, medföljande vuxna och elever. Priser för de bokade skolprogrammen hittar du under varje enskilt skolprogram.

Hur långt i förväg bör jag föranmäla min grupp?

Helst två veckor före besökstillfället. Under högsäsong kan vi inte garantera att vi har lediga tider kvar.

Vad ska jag tänka på inför ett besök på egen hand?

Läs gärna våra trivselregler

Skolelever diskuterar i en utställning
Foto: Jens Mohr, Ekonomiska museet/SHM.

Vanliga frågor om skolprogram

Vilka tider och dagar kan jag boka skolprogram?

Skolprogrammen som äger rum på museet går att boka tisdag – fredag från klockan 9:10 och fram över dagen efter överenskommelse. De digitala skolprogrammen går att boka måndag – fredag från klockan 9:00 och fram över dagen efter överenskommelse.

Vad kostar skolprogrammen?

Vissa skolprogram är kostnadsfria, medan andra kostar 900 kronor per klass/bokning. Lärare och övriga vuxna betalar inget extra utan ingår i skolprogramskostnaden.

Hur många elever kan vara med på ett skolprogram?

Max 32 elever per grupp.

Hur fungerar ett digitalt skolprogram?

Museipedagogen befinner sig i museets utställningar medan klassen befinner sig i klassrummet eller hemma. Om ni har klassrumsundervisning kommer vi att skicka en inbjudan till ett videosamtal via Teams till dig som är lärare. I klassrummet kopplar ni upp datorn till projektor och högtalare så att eleverna i klassrummet ser och hör ordentligt. Om ni har distansundervisning så bjuder du som lärare in er museipedagog till er lektion.

Att tänka på inför besöket

Periodvis kan det vara många grupper i utställningarna och på gården. Du som lärare/fritidspedagog har ansvar för dina elever. Eleverna får inte gå på egen hand i utställningarna. Kom i tid, cirka tio minuter innan skolprogrammets start för att hinna med toalettbesök och garderob. Om ni kommer sent kan ert skolprogram bli kortare eftersom vi ofta inte kan skjuta på sluttiden.

Ytterkläder och väskor

Det finns förvaringsskåp där ni kan låsa in era ytterkläder och värdesaker. För yngre barn finns det en skolgarderob för ytterkläder och väskor samt klasslådor för värdesaker. Ni behöver inga mynt till lådan.

Att tänka på när ni är på plats

Börja med att låna nycklar till lådor i matsäcksrummet, där kan ni kan låsa in era värdesaker. Jackor och väskor kan hängas på krokar bredvid. Nyckel finns att hämta vid informationsdisken och är gratis.

Efter att ni har landat ber vi er att gå igenom trivselreglerna och viktig säkerhetsinformation tillsammans med hela gruppen.

Matsäck

Ekonomiska och Historiska museets lokaler är barnvänliga. Det finns ett gemensamt matsäcksrum för båda museerna där du kan sitta och äta medhavd mat. Vid bra väder går det även bra att äta matsäck ute på museets innergård.

Kan vi stanna kvar efter skolprogrammet?

Vill ni titta vidare i museets utställningar efter skolprogrammet? Det går förstås bra under museets öppettider! Under högsäsong när det är många guidade visningar kan vi inte garantera att det finns plats att gå på egen hand i alla utställningar. Fråga gärna i receptionen!

Se museets öppettider

Trivselregler

• Inne på museet ska gruppen gå samlad med ansvarig vuxen – inte på egen hand! Medföljande vuxna ansvarar för gruppen under hela besöket.
  • Respektera skyltar och de anvisningar som museet har satt upp.
  • Det går bra att fotografera för eget bruk, se bara till att inte fotografera andra besökare utan deras medgivande.

För frågor om skolbokning kontakta bokning@ekonomiskamuseet.se

Du kanske även är intresserad av:

Gångavstånd från Djurgårdsbron, Karlaplan och Östermalmstorg.

Personer går utanför museet

Nyhetsbrev för skolor

Få tips om aktuella skolprogram.

EKM_DIG39909