2. Skola
  3. På egen hand med klass eller fritidsgrupp

På egen hand med klass eller fritidsgrupp

Välkommen att besöka museet med din klass på egen hand, eller boka ett skolprogram.

När kan vi komma?

Vi tar emot grupper på egen hand de dagar museet har öppet. Föranmäl din grupp på bokningen@ekonomiskamuseet.se

Kostnadsfritt besök

Ett besök där du som lärare själv leder din klass är kostnadsfritt både för lärare, medföljande vuxna och elever.

Ytterkläder och väskor

Vi har en skolgarderob för ytterkläder och väskor samt en klasslåda för värdesaker. Ni behöver inga mynt till lådan.

Att tänka på inför besöket

Periodvis kan det vara många grupper i utställningarna och på gården. Du som lärare/fritidspedagog har ansvar för dina elever. Eleverna får inte gå på egen hand i utställningarna.

Att tänka på när ni är på plats

Börja med att låna nycklar till lådor i matsäcksrummet, där kan ni kan låsa in era värdesaker. Jackor och väskor kan hängas på krokar bredvid. Nyckel finns att hämta vid informationsdisken och är gratis.

Efter att ni har landat ber vi er att gå igenom trivselreglerna och viktig säkerhetsinformation tillsammans med hela gruppen.

Matsäck

Ekonomiska och Historiska museets lokaler är barnvänliga. Det finns ett gemensamt matsäcksrum för båda museerna där du kan sitta och äta medhavd mat. Under sommarsäsongen hänvisar vi fritidsklasser till att äta matsäck på museets stora innergård.

Trivselregler

• Inne på museet ska gruppen gå samlad med ansvarig vuxen – inte på egen hand! Medföljande vuxna ansvarar för gruppen under hela besöket.
  • Respektera skyltar och de anvisningar som museet har satt upp.
  • Det går bra att fotografera för eget bruk, se bara till att inte fotografera andra besökare utan deras medgivande.

För frågor om skolbokning kontakta bokningen@ekonomiskamuseet.se

Nyhetsbrev för skolor

Få tips om aktuella skolprogram.

EKM_DIG39909