2. Bröllop i guld och silver

Bröllop i guld och silver

Bröllop i guld och silver I utställningen "Bröllop – inte bara kärlek" speglar Kungl. Myntkabinettet på Slottsbacken i Stockholm ekonomiska aspekter och traditioner kring bröllop förr och nu. Mer moderna uttryck för dagens bröllopsindustri lyfts fram liksom juridiska aspekter av olika slag.
-Vi uppmärksammar bröllopet som institution, säger museidirektör Ian Wiséhn. Som Sveriges ekonomiska museum vill vi framför allt berätta om de ekonomiska aspekterna, till exempel att man inte sällan slår mynt av kärleken. Vad kostar ett bröllop idag? Men även forna tiders sedvänjor tas upp. Vad innebar brudtjänst, morgongåvor och hemgift? Varför kallades sidenplånböckerna för fästmansgåva under 17- och 1800-talet? Och bröllopsfotots funktion som minnesbild – i kontrast till hovets användning av medaljer och mynt – beskrivs också. Vår egen tids kungabröllop uppmärksammas bland annat i form av de mynt och medaljer som tagits fram i samband med kronprinsessan Victoria och Daniel Westlings nu aktuella bröllop. Sedan sent 1500-tal – således under fem århundraden – har svenska medaljer och minnesmynt slagits för att fira och komma ihåg kungliga bröllop. Medaljerna gavs bort till utvalda personer medan mynten kastades ut till dem som stod utmed bröllopsekipagets väg, så kallade kastpenningar. Sommarutställningen öppnar den 29 maj och är öppen för allmänheten till och med den 27 september. Utställningen är stängd den 1-2, 15-17 samt 19 juni.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- - Kontakt: Ulrika Bornestaf, utställningsansvarig, 08 -5195 5302 eller Louise Wehtje, press - och marknadsansvarig 0768 - 809 417, louise.wehtje@myntkabinettet.se.
Unna design, utställningsformgivare Till redaktionen: De sex bilagda bilderna står fritt till redaktionens förfogande under förutsättning att bildkällan tydligt anges på följande sätt: Foto: Kungl. Myntkabinettet.

På kung Karl X1:s och Ulrika Eleonoras bröllopsmedalj från 1680 jämförs deras bröllop med de olympiska gudarna Jupiter och Junos heliga giftermål. Foto: Kungl. Myntkabinettet Bildtext 4:

Drottning Hedvig Eleonoras bröllop och kröningsmedalj 1654. Foto. Kungl. Myntkabinettet

Svenska sidenplånböcker. Under 1700 och 1800-talen sydde unga damer, på slott och herresäten, sidenplånböcker som fästmansgåvor till deras blivande makar. Foto: Kungl. Myntkabinettet

Gustaf 111 och Sofia Magdalena trolovades redan då de var fem år . Femton år senare 1766 reste Sofia Magdalena från Danmark för att gifta sig med kronprins Gustav. Foto: Kungl. Myntkabinettet

Folkets bröllopsmedalj framröstad av TV 4.se. Konstnär och skulptör Joaquin Jimenez, Frankrike vann tävlingen. Foto: Mynthuset, Sverige

Kung Oscar 11 och Sofias guldbröllopsmynt från 1907 blev mycket populärt och många lät göra om dem till smycken. Foto: Kungl. Myntkabinettet

Sidenplånbok har tillhört Christina Eleonora Gyllengahm (1742-1821). Plånboken kan möjligen dateras till 1776 i samband med giftermål. Foto: Kungl. Myntkabinettet