2. Pressinbjudan den 5 mars 2009: Världens största guldmynt i Stockholm

Pressinbjudan den 5 mars 2009: Världens största guldmynt i Stockholm

Pressinbjudan den 5 mars 2009

Världens största guldmynt i Stockholm

Den 5 mars kommer Kungl. Myntkabinettet/Sveriges ekonomiska museum i Stockholm att under en dag visa ett av världens dyraste mynt. Myntet, som har präglats av Kanadas kungliga myntverk, består till 99,999 % av guld, väger 100 kg och mäter 51 cm i diameter och är värt cirka 26 miljoner kronor.
Evenemanget sker i samarbete med Mynthuset Sverige.

Myntet lånas ut av Jewellers Trade ServicesPartners/CoinInvestDirect.com

Välkommen till pressvisning:

Tid: Torsdagen den 5 mars klockan 10,00 Plats: Kungl. Myntkabinette, Slottsbacken 6 i Gamla stan, Stockholm

Museidirektör Ian Wiséhn, Kungl. Myntkabinettet, och en representant för utställaren, informationschef Håkan Forsgård, Mynthuset Sverige, besvarar frågor om det utställda myntet.

För vidare information: Louise Wehtje informationsansvarig E-post: louise.wehtje@myntkabinettet.se Tel 08 519 553 24 Frågor gällande guldmyntet: Informationschef Håkan Forsgård Mynthuset Sverige. E-post: hakan.forsgard@mynthuset.se Tel. + 358-50-4911821

Kungl. Myntkabinettet på Slottsbacken i Gamla stan är Sveriges ekonomiska museum. I utställningarna får besökarna möta Sveriges ekonomisk –och finansiella historia sedan 2500 år. I museets samlingar ingår 600 000 föremål. Tumba Bruksmuseum är en del av Kungl. Myntkabinettet. Kungl. Myntkabinettet har fri entré måndagar och är öppet månd-sönd kl 10- 16.

Myntet utställt i Finlands Banks myntmuseum 2008. Fotograf: Lehtikuva

Baksida mynt