2. Skola
  3. Skolprogram
  4. Privatekonomi och Sveriges ekonomiska historia

Privatekonomi och Sveriges ekonomiska historia

I det här skolprogrammet får eleverna både större förståelse för sin egen privatekonomi och lära sig om Sveriges ekonomiska historia från 1500-talet fram till idag. Erbjuds kostnadsfritt i samarbete med Swedbank.
Programvärd Linnea Ragnestam Zetterberg håller en digital visning.
Museipedagog Linnea Ragnerstam Zetterberg håller en digital skolvisning. Foto: Helena Bonnevier/SHM.

Digitalt skolprogram

Målgrupp: Högstadiet samt gymnasiet
Bokningsbara dagar: måndag – fredag
Längd: 60 minuter
Pris: Kostnadsfritt

Programmet är indelat i två delar. I den första delen berättar en pedagog från Ekonomiska museet om Sveriges ekonomiska historia från 1500-talet fram till idag. Lektionen berör bland annat 1600-talets centralisering, 1700-talets handel, hur man sparade förr och industrialiseringens påverkan på livet för den vanliga människan.

I den andra delen presenterar en föreläsare från Swedbank föreläsningen ”Din ekonomi. Din framtid” som handlar om privatekonomi och syftar till att inspirera unga till att se på sin ekonomi på ett sätt där de själva kan göra skillnad.

Skolprogrammet är kopplat till läroplaner för högstadiet samt gymnasiet.

Skolprogrammet och läroplanen.pdf

Bokning

Hur långt i förväg bör jag göra min bokning?

Helst minst tre veckor före önskat datum. Vi kan inte garantera att vi har lediga tider kvar.

Boka skolprogrammet

Fyll gärna i en bokningsförfrågan längre ner på sidan.

Pedagog som håller i en kopia av en halvdaler silvermynt.
Museipedagog Jacob Fredriksson håller i en kopia av en 1/2-daler silvermynt. Foto: Helena Bonnevier/SHM.

Skolprogram - på plats

Målgrupp: Högstadiet samt gymnasiet
Bokningsbara dagar: torsdag
Längd: 60-75 minuter
Pris: Kostnadsfritt

Programmet är indelat i två delar. I den första delen besöker vi utställningen Sveriges historia på Historiska museet. Där berättar en pedagog från Ekonomiska museet om Sveriges ekonomiska historia från 1500-talet fram till idag. Lektionen berör bland annat 1600-talets centralisering, 1700-talets handel, hur man sparade förr och industrialiseringens påverkan på livet för den vanliga människan.

Skolprogrammet är kopplat till läroplaner för högstadiet samt gymnasiet.

Skolprogrammet och läroplanen.pdf

Boka skolprogrammet

Fyll gärna i en bokningsförfrågan. Du behöver fylla i allt som är markerat med *

GDPR bokning

För att kunna göra en bokning behöver vi ditt namn och din e-postadress. Dessa uppgifter lagrar vi i ett system. Enligt dataskyddsförordningen, är vi skyldiga att informera dig om detta. Efter att den bokade visningen är genomförd och den eventuella fakturan är betald, kan du begära att din e-postadress tas bort ur systemet. Kontakta oss ifall du vill att vi tar bort adressen.

Vid frågor kontakta: boka@ekonomiskamuseet.se

Nyhetsbrev för skolor

Få tips om aktuella skolprogram.

EKM_DIG39909