ungdomar spelar ett spel på en skärm, svenska designprisets logga bredvid
Foto: Jens Mohr, Ekonomiska museet/SHM.

Money Matrix

I The Money Matrix är utmaningen att avslöja de hemliga agenterna som gömmer sig i olika historiska tidsperioder. Spelet är en del av Ekonomiska museets nya utställning Pengar! Spelet vann silver i Svenska designpriset 2024.

Stockholm den 5 mars 2024

Vad har den onda professorn nu kokat ihop? Jag borde anat oråd redan när jag tog anställningen. Han verkade inte riktigt pålitlig, men vad gör man inte när man behöver ett jobb. Assistent till en ledande forskare lät ändå spännande.

Men nu är det för sent att ångra sig. Tidsmaskinen är färdigbyggd och han har redan skickat i väg sina agenter bakåt i tiden för att roffa åt sig alla värdesaker! Det är bråttom om vi skall kunna stoppa dem! Jag behöver din hjälp! Jag tror att vi kan avslöja dem tillsammans om vi sprider ut oss i olika tidsåldrar och spanar riktigt noga.

Jag vet att agenterna var stressade när de gav sig av, så säkert har det blivit lite fel här och var. Kanske är det något med kläderna som inte stämmer eller att de missuppfattat vilka pengar eller saker man hade på den tiden. Tur att du och jag kan lite om historia. Häng med så åker vi i väg och haffar skurkarna!

Spela The Money Matrix

Bakgrundsinformation

Vilka har gjort spelet och var kommer faktauppgifterna ifrån?

The Money Matrix är en spelifiering av äkta data. De prisuppgifter, inkomster, skulder och ägodelar som förekommer i spelet har samlats in från bland annat bouppteckningar, arkiv och litteratur av museets medarbetare.

Vi som gjorde spelet


Projektgrupp, Statens historiska museer
Florent Audy
Linnea Ragnerstam Zetterberg 
Caroline Gonelius
Wilhelm Lagercrantz

Övriga projekmedarbetare från Statens historiska museer
Felicia Sjölin
Albin Hedin
Martin Machado Freeney
Jacob Fredriksson
Katarina Nimmervoll 
Pernilla Tenje 

Bazooka AB (design, illustrationer, programmering)
Calle Stenfelt
Micke Sonnenberg
Hannah Andersson
Emil Hagbo
Emilia Anelli Windahl
Ebba Granat

Tre barn trycker på en pekskärm i en utställning.
Foto: Daniel Gustafsson, Ekonomiska museet/SHM.