1. Start
  2. Årets ekonomipristagare föreläser på Ekonomiska museet

Årets ekonomipristagare föreläser på Ekonomiska museet

I samband med att Claudia Goldin är i Stockholm för att ta emot Ekonomipriset till Alfred Nobels minne ger hon en föreläsning på Ekonomiska museet, måndag den 11 december klockan 13.00.

Claudia Goldin ekonomipristagare 2023

–  Det är med glädje och stolthet vi välkomnar Claudia Goldin som kommer presentera en del av sitt banbrytande arbete på Ekonomiska museet. Vi är också glada över den fina samverkan med flera parter som gör detta möjligt, säger museichef Cecilia von Heijne.

Föreläsningen har temat ”Why Women Won” och följs av en frågestund som leds av professor Maria Stanfors, Lunds universitet.

Programmet arrangeras av Ekonomiska museet, Nobelprismuseet, Stockholms universitet, Sveriges Kvinnoorganisationer, FemEk – Kvinnorörelsens ekonomiska tankesmedja, Nationalekonomiska föreningen och Ownershift.

Föreläsningen är främst för inbjudna men ett begränsat antal biljetter kan bokas via museets webbplats.

Föreläsningen filmas och görs tillgänglig i efterhand via Ekonomiska museets webbplats.

Why Women Won
Föreläsning med Claudia Goldin, Henry Lee Professor of Economics vid Harvard University
Måndag 11 december kl. 13.00, Ekonomiska museet, Narvavägen 13-17

Läs mer om föreläsningen