2. Ekonomiska museets nyöppning – inbjudan till pressvisning

Ekonomiska museets nyöppning – inbjudan till pressvisning

Den 1 juni nyöppnar Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet med två permanenta utställningar, PENGAR! och Ekonomilabbet. Välkommen på pressvisning tisdag 28 maj klockan 10.00.

I utställningen PENGAR! får besökarna följa med på en vandring genom Sveriges historia och upptäcka hur pengar och ekonomi har förändrat samhället och människors liv. Bland de 3000 föremålen finns världens största mynt, de första banksedlarna och en bitcoinautomat. Här finns också spännande skattfynd som Loheskatten och interaktiva stationer och spel.

Ekonomilabbet handlar om vardagsekonomi och hur pengar fungerar i det dagliga livet. Här får besökarna tänka till och göra olika val kring konsumtion, sparande och vad skatten ska gå till.

Läs mer om utställningarna och föremålen.

Vid pressvisningen medverkar bland andra museichef Cecilia von Heijne och projektledare Sara Carlin.

Tid: Tisdag 28 maj klockan 10.00 – 12.00

Plats: Ekonomiska museet, Narvavägen 13-17

Anmälan: Åsa Hallemar, pressansvarig, tel. 08-519 553 07, e-post: asa.hallemar@shm

Meddela gärna önskemål om enskild intervju i förväg. Nytagna pressbilder kommer finnas i pressrummet till pressvisningen.

www.ekonomiskamuseet.se

Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet är en plats för ekonomiskt lärande. Genom utställningar, föreläsningar och andra aktiviteter vill museet inspirera och väcka nyfikenhet om ekonomins roll i historien och i våra liv dag. Med anor från 1572 är museet ett av Sveriges äldsta museer och i samlingarna finns omkring 650 000 föremål – mynt, sedlar, medaljer, aktiebrev och andra föremål som berättar om ekonomi och handel, historia och kultur.

Ekonomiska museet ingår i myndigheten Statens historiska museer och delar byggnad med Historiska museet. Swedbank är huvudsponsor till Ekonomiska museet.