2. Inflationsspöket – ekonomi för skolungdomar i hela landet

Inflationsspöket – ekonomi för skolungdomar i hela landet

Lagom till Halloween lanserar Ekonomiska museet Inflationsspöket – en pop up-utställning för högstadiet och gymnasiet. Den kommer packad i en resväska tillsammans med annat lektionsmaterial om inflation och hyperinflation. Allt kan användas kostnadsfritt av skolor i hela landet.

Gymnasieelever anvnder Ekonomiska museets skolmaterial  Inflationsspket

–  Det kommer bli en unik upplevelse för eleverna. De kommer kunna se och uppleva vad hög inflation innebär genom att komma nära historiska föremål och ta del av personliga berättelser, säger museichef Cecilia von Heijne.

Utställningen består av minimontrar med äkta inflationssedlar och andra föremål som knyter an till hög inflation. Eleverna får jobba i grupper med varsitt land som drabbats av hyperinflation genom historien. Lärarna får tips på lektionsupplägg och eleverna får tillgång till digitalt material som filmer, bilder och reflektionsfrågor.

Varför är vi så rädda för inflation, hur påverkar inflationen mig och hur är det egentligen att leva i en tid med hög inflation? Det är några av frågorna som eleverna kommer att få fördjupa sig i.

–  Vi vill ge ungdomar en möjlighet att reflektera över hur ekonomi påverkar den enskilda människan, bland annat genom att titta bakåt i historien. Det känns extra bra att vi kan ge samma möjligheter till alla skolor i hela landet och dessutom kostnadsfritt i samarbete med vår huvudsponsor Swedbank, säger museichef Cecilia von Heijne.

Läs mer om Inflationsspöket

Presskontakt: Åsa Hallemar, pressansvarig, 08 - 5195 5307, asa.hallemar@shm.se

Dokument & länkar

PM_Inflationsspöket_EKM