2. PRESSINBJUDAN den 12 februari 2009: Ny fotoutställning på Kungl. Myntkabinettet

PRESSINBJUDAN den 12 februari 2009: Ny fotoutställning på Kungl. Myntkabinettet

PRESSINBJUDAN den 12 februari 2009

_____________________________________________________________ ____

Ny fotoutställning på Kungl. Myntkabinettet

"I pengarnas spår - bilder från övergivna platser"

Kungl. Myntkabinettets nya fotoutställning "I pengarnas spår" ger en bred bild av svensk omvandling under efterkrigstiden. Utställningen öppnar den 13 februari 2009 och pågår t. o. m. den 17 april. Den baseras på ekonomihistorikern och fotografen Jan Jörnmarks bilder från ett dussin orter i Sverige.

Utställningen visas för pressen torsdagen den 12 februari kl 11.00.

Vid pressvisningen deltar bl. a. museidirektör Ian Wiséhn och Jan Jörnmark som under senare år har uppmärksammats för sina böcker om övergivna platser. För mer information www.jornmark.se

I anslutning till utställningen arrangerar museet även en serie ekonomihistoriska föreläsningar. Under sex onsdagar – se www.myntkabinettet.se för datum och tid – föreläser vice riksbankschef Barbro Wickman-Parak, journalist Henric Borgström, professor Håkan Lindgren, författaren Anders Johnson och författaren/journalisten Ronald Fagerfjäll samt docent Jan Jörnmark.

För mer information: Press- och marknadsansvarig Louise Wehtje, mobil 0768 – 80 94 17.