2. SKURKAR & STÅLAR- Sju historier om brott

SKURKAR & STÅLAR- Sju historier om brott

–Alla mynt har ju en baksida vilket vi nu vill visa genom att låta besökaren följa ett spår i museet som berättar om allt från svindlerier, bedrägerier och förfalskningar till bankfiffel, svartjobb, rån och droghandel. Berättelserna omspänner ett par århundraden. I mitten av 1800-talet satt Petter Stenberg, sedelförfalskaren, inlåst på olika fängelser under 30 år och är nu en av alla de brottslingar som trängs inom glas och ram i museets montrar. Han anses fortfarande vara en av rikets skickligaste förfalskare även om hans förtjänst knappast blev så stor.
En internationell och modern skurk av ett helt annat format är amerikanen Bernhard Maddoff som idag börjat avtjäna sitt fängelsestraff – 150 år. Han var en av dem som fanns i bakgrunden när dagens globala finanskris utlöstes för ett år sedan. Maddoff lyckades svindla bort omkring 500 miljarder kronor.
En aktuell station som angår alla och envar i vår vardag är den som berättar om "skimming", alltså hur koderna till våra bankomatkort stjäls på olika sätt. Museet redovisar bland annat hur en falsk kortläsare ser ut och hur den hanteras av kriminella ligor runt om i världen.
Utställningsarkitekt: Samir Alj Fält. För mer information: Louise Wehtje, press - och marknadsansvarig telefon 08-5195 5324 eller mobil 0768-809 417 e-post louise.wehtje@myntkabinettet.se Kungl. Myntkabinettet är Sveriges ekonomiska museum. I utställningarna får besökarna möta Sveriges ekonomisk -och finansiella historia sedan 2500 år. I museets samlingar ingår 600 000 föremål. Tumba Bruksmuseum är en del av Kungl. Myntkabinettet.

Petter Stenberg Foto: © Nordiska museet