1. Start
  2. Svenska industrisnillen och ekonomin efter pandemin –  föreläsningar på Ekonomiska museet

Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet bjuder under våren på en blandning av digitala föreläsningar och evenemang på plats i museet. Det handlar om framgångsrika entreprenörer i historien och aktuella ekonomiska frågor. Dessutom förlängs den tillfälliga utställningen Hyperinflation till den 14 augusti.

Svenska industrisnillen – så lades grunden till framgångsrika industrier

Onsdag 16 februari klockan 18.00, digitalt via zoom

Anders Johnson, författare och debattör, berättar om Gustaf Dalén, Lars Magnus Ericsson och andra svenska industrisnillen. Hör om guldåldern för svenska entreprenörer och uppfinnare runt förra sekelskiftet.

Cryptocurrencies and Blockchain tokens (på engelska)

Onsdag 16 mars klockan 18.00, digitalt via zoom

Dr. Claire Ingram Bogusz, talks about her research on digital assets, including bitcoin and other crypto tokens. She will discuss their ideological roots and how entrepreneurs’ norms and ideals have affected how the Blockchain phenomenon has grown and diversified.

Estrid Ericson och Svenskt Tenn

Onsdag 30 mars kl. 18.00, på plats på museet

Anita Lignell Du Rietz, filosofie doktor och ekonomie licentiat, berättar om Estrid Ericson och hennes framgång med Svenskt Tenn. Vem var hon och vad var det som gjorde hennes företag så framgångsrikt?

Ekonomisk utblick i pandemins spår

Onsdag 27 april kl. 18.00, på plats på museet

Olof Manner, Senior Advisor Swedbank, gör spaningar och utblickar i spåren av pandemin. Vilka effekter har pandemin haft på ekonomin i Sverige och världen? Föreläsningen är ett samarbete med Swedbank.

Att prata ekonomi så att folk förstår

Onsdag 11 maj kl. 18.00, på plats på museet

Charlotta Bay, forskare i företagsekonomi vid Stockholms universitet, har tittat närmare på vilka problem som människor upplever med det ekonomiska språket. Föreläsningen är ett samarbete med Swedbank.

Plats: Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Narvavägen 13-17, eller digitalt via zoom.

Hela föreläsningsprogrammet finns här

Utställningen Hyperinflation – ofrivilliga miljonärer och värdelösa pengar är förlängd och visas till och med 14 augusti 2022. Läs mer om utställningen här.

För mer information kontakta:

Åsa Hallemar, kommunikatör och pressansvarig, tel. 08-519 553 07, e-post: asa.hallemar@shm

Huvudsponsor till Ekonomiska museet

Swedbank