2. Föreläsningar om historiska föremål

Föreläsningar om historiska föremål

Experter inom numismatik berättar om mynt och skatter från olika tider i historien. Ett samarbete mellan Ekonomiska museet och UR Samtiden.

Fyndet från Mackmyra

Två skattfynd från Mackmyra i Gästrikland som påträffades 1921 och 1930. De två fynden hittades nära varandra och kan utgöra en så kallad tvillingskatt. I föredraget presenteras fyndplatsen, fyndsammansättningen och myntningen i Uppland i slutet på 1100-talet. Föreläsare är Adrian Klang Törnberg, antikvarie vid Kungliga myntkabinettets samlingar.

Europas första banksedlar

Europas första banksedlar tillkom i Sverige på 1600-talet. Martin Tunefalk, antikvarie vid Statens historiska museer, berättar hur det gick till och vilka lärdomar vi kan dra från det när vi idag står inför ett nytt skifte i användningen av betalningsmedel.

Nödmynt

Berättelsen om vad som hände när staten behövde låna pengar av sina medborgare för att fylla på statskassan, om Karl XII:s nödmynt. Föreläsare är Ulrika Bornestaf, förste antikvarie vid Kungliga myntkabinettets samlingar.

Sveriges första mynt

Cecilia von Heijne, museichef på Ekonomiska museet - Kungliga myntkabinettet, visar exempel på mynt och fynd som berättar om Sveriges första mynttillverkning i Sigtuna redan år 975. Myntfynden från den tiden berättar också om en livlig handel och utländsk expertis från omvärlden.

Fler föreläsningar på vår Youtube-kanal!

Alla avsnitt av miniserien finns att se på Ekonomiska museets Youtube-kanal och på UR-play.

Person som skriver på en dator